fredag 2. desember 2016


Didaktisk refleksjon til arbeidskrav 3.

Fargelære

Denne oppgaven er tenkt til en dobbeltøkt på andre trinn. Elevene skal eksperimentere med å blande primærfargene, både Newtons og Goethes. Først kan de prøve med bare primærfargene, og så med sort og hvitt også.

De kan få prøve seg på Jackson Pollock-inspirerte bilder, gjerne et stort fellesbilde, med fargene de kommer fram til, ved å blåse maling med sugerør (viktig at malingen ikke er giftig).

De skal også lage sirkler med ulike farger, store med mindre sirkler inni, som skal klippes ut og limes på en trestamme. Dette blir et tre inspirert av Kandkinskys sirkelkunst.

Å eksperimentere med fargeblanding er viktig for at elevene selv skal få erfare hvordan fargenes egenskaper er. Dessuten er dette en aktivitet som i hovedsak er prosessorientert, det handler om å utforske og bruke sin egen kreativitet. Produktene, som er laget i fellesskap blir noe alle kan føle mestring over å ha bidratt til. Dette med at elevene skal oppleve at den kreative prosessen blir verdsatt er en viktig motvekt til de resultatorienterte aktivitetene som ofte er fremtredende i skolen (Haabesland & Vavik 2000).

Kompetansemål fra kunnskapsløftet etter 2. trinn:

Eleven kan blande og bruke primærfarger i eget skapende arbeid.

Læringsmål:

Vite: Jeg vet hva primærfargene er

Gjøre: Jeg kan blande primærfargene og få nye farger

 

Vurderingskriterier for måloppnåelse:

Jeg vet hva primærfargene er

Over middels
Middels
Under middels
-Jeg kan alle primærfargene, og vet hvilke farger jeg kan lage når jeg blander dem
-Jeg kan primærfargene
-Jeg kan ikke alle primærfargene

 

Jeg vil understreke at hovedfokuset i dette opplegget er prosessen.

Ingen kommentarer: