Du skal ta utgangspunkt i en eller flere todimensjonale former og bearbeide dem slik at de blir tredimensjonale. Materialet skulpturene skal lages i er papir eller papp (...). Du skal arbeide bevisst med bruk av geometriske former og hvordan disse kan settes sammen til nye former.
Jeg tenkte først på en fibonacci-spiral, men det virket som om mange andre hadde liknende ideer, så derfor forkastet jeg den ideen. Min andre ide var å lage noe inspirert av skjelettet, kanskje ryggsøylen.Arbeidstegning:
Jeg starta med å lage esken av kapa papp. Jeg målte opp tre like store flater og skar ut en form som kunne brettes til en eske:
noe slikt så kapa papp-platen ut under konstruksjon av esken.
|
Så kledde jeg innsiden av esken med sort krepp-papir:
Som reisverk til "ryggsøylen" prøvde jeg først med en ganske tynn ståltråd som jeg tvinnet dobbel, men den måtte jeg raskt forkaste da jeg skjønte at den ikke ville bære den vekta som jeg ville legge på den, og jeg måtte gå for en mye tykkere tråd.
Men denne tråden var så tykk at den var vanskelig å bøye, og for tung til å festes i taket på esken uten at denne kantet. Så da var alt arbeidet med den esken igrunn bortkasta tid...Jeg måtte i stedet lage en sirkelform med den ene enden av ståltråden, eller stålwiren eller hva jeg skal kalle den, som et fundament i bunn som den kunne stå på.
Jeg skar ut mange femkanter med denne formen, en sammensatt geometrisk figur, satt sammen av et rektangel og en trekant som utgjør en irregulær femkant.
En stor feil jeg gjorde i dette prosjektet var at jeg hadde så hastverk at jeg rett og slett glemte å ta nok bilder av prosessen.
Disse femkantene tredde jeg på ståltråden. Det hadde helt klart vært både mest estetisk og mest geometrisk rett om jeg hadde plassert alle tett i tett, i en spiral rundt tråden. Men jobben med å skjære ut alle femkantene var svært tidkrevende og jeg gikk rett og slett tom for tid. Derfor måtte jeg plassere dem med et lite mellomrom mellom hver femkant. Dette var den andre feilen jeg gjorde, og det er noe jeg håper jeg kan få til å endre på innen eksamen.
Mellom hver femkant limte jeg rektangler, og den nederste delen ble dekket av en sirkulær kapa papp-plate og støttet opp slik at den kunne stå jevnt på underlaget.
I utgangspunktet var jeg usikker på hvordan jeg skulle avslutte skulpturen, men igjen, grunnet dårlig tid, endte jeg opp med en rettvinkla trekant.
Denne skulpturen ble jeg ikke fornøyd med. Det tredimensjonale ble ikke tydelig nok, og den fremstår som lite symmetrisk, harmonisk og uferdig.
Jeg håper at jeg får mulighet til å jobbe mer med denne, tror den kan bli mye tydeligere tredimensjonal med litt ombygging, og da vil den også bli mer spennende og dynamisk.
Videreutvikling:
Jeg tok frem denne skulpturen for å jobbe videre med den, siden jeg ikke var fornøyd med den. Jeg fjernet alle mangekantene fra den tjukke ståltråden og bøyde den i en mer spiral-lignende form. Så kuttet jeg opp mange flere mangekanter og gikk for den originale idéen med å lime dem tett i tett oppover i spiralen. Jeg roterte hver femkant noen millimeter samme vei, slik at det ble en spiralform rundt stålet.
Resultatet denne gang ble mye bedre. Det tredimensjonale uttrykket ble mye tydeligere, og skulpturens enkeltobjekter framstår som en enhetlig helhet preget av rytmisk regelmessighet og symmetri.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar