Mandala
Mandalaer i og av natur. Landart.
Vi var på Rørestrand og laget mandalaer og skulpturer i naturen, av naturen.Mandalaer:
Vi var tre i gruppa, og vi brukte kun ting som vi fant i naturen rundt stedet der mandalaene ble laget.
Skulptur
"Hufsa" |
Hufsa er laget av tang med pinner som reisverk.
Mandala som gjenbrukskunst. Prosjekt med elever fra Re VGS.
Laget av elever i første klasse bygg og anlegg på Re Videregående skole. Laget av diverse avfall.
Kan denne typen arbeid bidra til å gi elevene en dypere forståelse av bærekraftig utvikling?
Det å være ute i naturen er i seg selv verdifullt i forhold til forståelse av bærekraftig utvikling. En som setter pris på natur vil gjerne ønske å verne om naturen også. Derfor mener jeg det er viktig at elever får være så mye som mulig ute i skog og mark i løpet av skoletiden. Landart er en aktivitet som er i øyeblikket og den er avhengig av hvor den lages. Lokale variasjoner vil da være synlige. Om det gjøres ved kysten kan vi bruke skjell og sand. Om det gjøres i fjellet kan den bestå av lav og einer. På sommeren vil vi ha andre materialer og farger å jobbe med enn på høsten eller vinteren. Elevene kan bli mer bevisst på hva som finnes i naturen rundt dem og hva som er typisk for deres nærmiljø i de forskjellige årstidene.
Gjenbrukskunst er en kjempefin måte å rette fokus på bærekraft. Ved at elevene får oppleve at det går an å lage noe med det som vanligvis anses som søppel kan kanskje noen få øynene opp for mulighetene som ligger i gjenbruk. Arbeidet med mandalaene var morsomt og elevene likte det overraskende godt. Men om de fikk en dypere forståelse av bærekraftig utvikling er jeg heller usikker på. Nå vet ikke jeg hva som ble gjort i forhold til det temaet i for- og etterkant, men om jeg hadde hatt ansvaret for at dette temaet skulle belyses og jobbes med tenker jeg at det er mye som kunne bli gjort i tillegg til å lage mandalaer, som redesign av klær, møbler, lage smykker osv.
På hvilken måte kan arbeid med mandala brukes i regning?
"Å kunne regne i kunst og håndverk innebærer blant annet å arbeide
med proporsjoner, dimensjoner, målestokk og geometriske grunnformer.
Tegning innebærer vurdering av proporsjoner og to- og tredimensjonale
representasjoner. Sammenhengen mellom estetikk og geometri er også et
vesentlig aspekt i arbeidet med dekor og arkitektur. Regneferdighet
kreves også i arbeid med ulike materialer og teknikker."
Hentet fra læreplanen i kunst og håndverk- regning som grunnleggende ferdighet.
I arbeid med mandala er det spesielt det som heter "sammenhengen mellom estetikk og geometri" som står fram som et sentralt punkt. Speilsymmetrien som mandalaen er kjent for er estetisk fordi hjernen elsker symmetri. Hva er symmetri, og hva er ikke symmetri (asymmetri)?
Når vi lager mandalaen ute må vi konstruere en sirkel uten en kjempestor utepasser. Vi må bedømme avstander og ha like mange gjenstander på alle sider i for å oppnå symmetri. Jeg mener arbeid med mandala er en super vei til å forstå speilsymmetri, og også nyttig i forhold til arbeid med mønster.
Kilde:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar