tirsdag 13. september 2016

Grafikk

Monotypi
Jeg prøvde meg bare fram med farger i begynnelsen. De første trykkene jeg lagde framsto som rotetet og ubalanserte, ikke særlig estetiske med andre ord.
Ett par eksempler:


 Jeg prøvde meg litt mer fram med ulike mengder maling og forskjellige typer ark. Så la jeg det litt vekk og fortsatte med sjablong. Jeg tenkte mye på det etter økten, tenkte på andre monotypier (eller monotrykk) jeg har sett. Jeg sjekka pinterest og fant noe som virket inspirerende:
David Ostrowsky
Mark Rothko



Det som tiltaler med disse trykkene er linjene og hvordan valørene går over i hverandre.

Jeg fikk Agnete til å skaffe fler farger og prøvde meg igjen noen dager senere. Denne gangen hadde jeg en mer strukturert måte å jobbe på. Jeg visste at jeg ville ha linjer, og jeg visste at jeg ville jobbe med noe i svart/hvitt/grått. Dette ble resultatene:

 Denne gangen ble det mye bedre. Det rene uttrykk. Jeg er særlig fornøyd med den med den hvite bakrunnen. De grå elementene fikk en fin, organisk form. Begge trykkene er trykket på japan-papir.

Sjablong.
Sjablonger kjente jeg litt fra før. Siden jeg er en gammel raddis og aktivist har jeg laget en del bannere og lignende meg diverse politiske slagord og symboler. Jeg tenkte meg litt bort fra dette, og gikk for et tre i min første sjablong. Treet er et gammelt og sterkt symbol, for liv, for styrke og for mye annet. Dessuten liker jeg hvordan røtter og greiner snor seg. Jeg tegnet dette på frihånd og uten modell:
Jeg skar treet ut med tapetkniv, og brukte arket som sjablong. Jeg brukte et ganske tjukt ark, og tjukt papir til å svampe på malingen gjennnom sjablongen også.

Resultat:

 
Monokromt og enkelt.

Jeg gikk videre med det samme uttrykket, nå med et reinsdyrhode med stort gevir:
 Jeg var forsåvidt fornøyd med dette også, men det ble såpass likt treet at jeg prøvde å eksperimentere litt for å få et annet uttrykk:
Det ble bare rotete og dårlig komponert.

Så jeg prøvde noe helt annet, litt mer i tråd med de sjablongene jeg kjenner fra før. I stua mi har jeg en stor grafisk plakat av Angela Davis. Jeg tenkte at jeg ville bruke dette bildet som utgangspunkt for å lage et eget bilde.

Jeg fant dette bildet av Angela Davis på internett:
Jeg fikk tatt en utskrift og tegnet omrisset med blåpapir på et tjukt papir:


 Jeg skar først ut hele omrisset med tapetkniv og brukte svamp med sort maling på rødt papir, så skar jeg ut ansiktet og brukte hvit maling:


Til slutt skar jeg ut detaljene; øyenbryn, øyne, nese og munn og brukte sortmaling med en pensel, og dette ble resultatet:
Inspirert av politisk ikonkunst og gatekunst. Dessverre ble det litt søl med hvitmalingen, som ødelegger helheten ganske mye, men på dette tidspunktet hadde jeg ikke tid til å starte på nytt. Det måtte faktisk tørke i to omganger før jeg kunne applikere det siste laget med maling.

Etter tilbakemelding fra Agnete valgte jeg å videreutvikle dette trykket. Det ble for likt originalen, og som hun påpekte, ikke nok mitt eget. Derfor spant jeg videre på gatekunst-sjangeren og gjorde trykket mer anti-establishment. Med Mac Donalds og igjensydde lepper ble Angela enda mer politisk:


Høytrykk/linotrykk
 Oppgaven var å lage et høytrykk inspirert av linjer i arkitektur. På Pinterest fant jeg denne døra i art deco-stil:

Jeg lastet opp bildet i gimp og brukte "treashold"-verktøyet, og fikk et svart-hvitt bilde. Jeg valgte å blåse opp bildet litt og fokusere på en del av den istedetfor å kopiere hele døra:
 
Jeg brukte blåpapir og sporet linjene på en linoplate.
Slike ble linoplata ferdig utskjært:
Noen prøvetrykk på tynt papir (japan-papir/rispapir):
Før jeg endelig ble fornøyd med dette:


Dyptrykk.
Jeg valgte å jobbe med en sinkplate. Jeg brukte syl og koldnål for å risse. Utgangspunktet mitt var dette bildet:
Ferdig innriss i sinkplata:
Prøvetrykk:
Og ferdig resultat:
 
 
 
 
 
Alle er trykket på tykt, porøst og vætet papir.
 

Dette var helt klart det trykket som var mest krevende å få til skikkelig. Det er kanskje litt utydelig, jeg hadde en del trykksverte, eller maling, på selve plata. Men på den andre siden, så likte jeg godt hvordan linjene i taket kommer fram, og hvordan vinduene lyser opp i det mørke.

Praksisrefleksjon.
Læreplanen omtaler ikke grafiske uttrykk spesifikt, men etter fjerde årstrinn skal elevene:
visualisere og formidle egne inntrykk i ulike teknikker og materialer.
Så det finnes grunnlag for å jobbe med grafikk. Mye av det jeg har presentert her er ganske krevende både med tanke på tid og på motorikk, så linotrykk og dyptrykk passer nok best på mellomtrinnet, mens arbeid med monotypier kan innføres allerede på småskoletrinnet. Det er jo nettopp det vi gjør når vi for eksempel lager sommerfugler ved å male den ene vingen og så brette arket slik at den andre vingen blir en kopi av den første.  

Monotypi med pleksiglass kan nok bli en hit i småskolen, men det kreves en del tilrettelegging rent praktisk. 

Mange kunstnere har benyttet seg av ulike former for grafiske uttrykk, og elevene bør få oppleve grafisk kunst fra mange kulturer og stilretninger, samtidig som de bør få være med å skape sine egne trykk.  

Ingen kommentarer: