Analyse av Virginia at four av Sally Mann.
Virginia at
four https://www.guggenheim.org/artwork/10392
er et ikonisk fotografi av en ikonisk fotograf. Sally Mann er en amerikansk
fotograf født i 1951. Hun er mest kjent for sine svart- hvitt bilder av sine
egne barn. I disse fotografiene kommer tilskueren tett på subjektene. Mann har
interessert seg for og mer eller mindre gjenkjennelige motiv fra barnets liv. Hun
illustrerer intime stunder og hverdagslige aktiviteter, alltid innhyllet i
mystikk og en alltid nærværende melankoli. Hun har også fordypet seg i døden,
og ga i 2003 ut boka What remains der
døden og forråtnelsesprosessen står i fokus. Andre publikasjoner tar for seg
sørstatenes landskap, rasespørsmål, hennes manns kamp mot langvarig sykdom og
jenters overgang fra barndom til voksen. Sally Mann er opptatt av det evige og
det forgjengelige. Skjønnheten i liv og død. Det sensuelle og hemmelighetsfulle.
Hun har vunnet flere priser og har blitt anerkjent som en av fotografikunstens
mest betydningsfulle aktører.
Virginia at
four er et av bildene i boka Immediate Family som ble utgitt i 1992. Mann fotograferte
familiens somre i Virginia gjennom en periode på tolv år, fra 1984 til 1992. Boka ble hyllet som et mesterverk av mange
kunstkritikere, men den skapte også furore i andre miljøer. Mann ble beskyldt
for å ha gitt ut barnepornografi, og den kristne høyresiden i USA gikk hardt ut
med anklager og høylytte protester mot boka. Det er mye på grunn av denne
kontroversen at boka ble så beryktet og viden kjent. I boka er det flere
fotografier av barna nakne, lett kledde og/eller i positurer som de nevnte
motstanderne mente var seksuelt ladde. Mann selv hevdet at hun ville skape
kunst av det ordinære, det nære og umiddelbare, derav tittelen Immediate
Family. Som hun forteller i dokumentaren What Remains (Cantor, 2005),
«The things that are close to you are the things you can photograph the best.
And unless you photograph what you love, you are not going to make good art.»
I en artikkel i The Guardian er Mann sitert på at hun aldri hadde engang
tenkt tanken på at bildene kunne oppfattes pornografisk. På den tiden fantes
ikke internett, og barneporno hadde hun aldri hørt om (Morrison 2010).
Virginia at four er et av bildene som satte sinnene i kok. Virginia, Manns yngste datter
som den gang var fire, er avbildet i forgrunnen, naken. Bak henne, ute av fokus
kan vi skimte en annen, påkledd jente. Virginias ansikt er vendt mot kamera,
hun stirrer tilbake på oss. Kroppen er lett sidevendt, det vil si at hennes
høyre side er nærmere enn den venstre. Armene har hun satt høyt i sidene.
Bildet er i gråtoner, tatt med et antikt 8x10 tommers kamera.
Virginia
er fotografert stående og plassert vertikalt på en vertikal bildeflate. Komposisjonen
er arrangert etter prinsippet om det gyldne snitt- nesa og navlen til subjektet
ligger omtrent der det gyldne snitt krysses vertikalt og horisontalt. Bakgrunnen er mørk.
Jenta i bakgrunnen er ute av fokus. Hun bidrar til balanse i bildet. Det lyse
virker avbalanserende i forhold til framgrunnen og alt det mørke i bakgrunnen.
Valørene er som tidligere nevnt i gråtoner. Fokuset er rettet på Virginia som står i
skarp kontrast til den mørke bakgrunnen og til den utydelige jenta som er ute
av fokus. Kontrasten de to jentene imellom kommer også til andre utrykk: den
ene er naken og den andre er påkledd. Den ene har en åpen form- selv om hun har
hendene i sidene sprer hun seg, bena fra hverandre, armene som spredte vinger,
haken opp. Den andre fremstår som mer lukket, med den høyre armen foran seg med
hånden mot skrittet og den venstre armen inn mot brystet og hånden til munnen. Det
er liten avstand mellom bena hennes. Bildet har et normalperspektiv, det er
tatt i samme høyde som motivet.
Fargeskalaen
i bildet kan minne litt om fargene i gamle viktorianske fotografier, det har sikkert
en sammenheng med det antikke kameraet som ble benyttet. Sally Mann sier at hun
liker å jobbe med denne type kamera på grunn av at det gir et mykere lys enn med moderne kameraer (Cantor,
2005). Det gir en melankolsk og drømmeaktig stemning, som om det refereres til
noe som er tapt, eller til svunnen tid. Samtidig er Virginia veldig nærværende
i øyeblikket, hun ser oppfordrende og uredd på oss. Hun ser framover- mot
framtiden.
Fotografiet har et svært
ekspressivt uttrykk. Det sies mye, den lille kroppen og det lille ansiktet forteller
mange historier til dem som forsøker å gå bildet i møte. Sally Mann har alltid
vært opptatt av det vakre og det sensuelle, og den nakne jentekroppen har absolutt en sublim skjønnhet. Men at noe er skjønt betyr ikke at det er ment til å virke attråverdig seksuelt. Selv sier Mann:
“I think
childhood sexuality is an oxymoron. I did not mean my children were not sexual;
all living creatures are sexual on some level. But when I saw their bodies and
photographed them, I never thought of them as being sexual; I thought of them
as being simply, miraculously and sensuously beautiful.» (Mann,
2015).
Bildet ble sensurert
da det ble trykket i Wall Street Journal i 1989, med svarte bokser over
Virginias bryster, skritt og øyne. Til dette kommenterte Mann:
«When we saw it, it felt like a mutilation, not only of
the image but also of Virginia herself and of her innocence. It made her feel,
for the first time, that there was something wrong not just with the pictures
but with her body. Heartbreakingly, the night after seeing the picture with the
black bars, she wore her shorts and shirt into the bathtub.» (Mann,
2015).
Som skribenten og kritikeren Luc
Sante hevder i en artikkel i New Republic: det Sally Mann gjør i Immidiate
Family er å vise menneskets skjønnhet og individualisme i sin reneste form.
Uten klær, uten at samfunnets lenker har lukket seg om dem ennå. Siden barna ikke er seksuelt
modne er det ikke seksuelle bilder, men bilder som fanger essensen i det
individuelle barnet, men også barndommen som kulturelt fenomen (Sante, 1995).
Dette bildet er tatt i 1989, en tid
da det var vanlig for små barn å bade nakne på stranda og der det ikke fantes
bikinier eller bh-er for barn. Seksualiseringen av barndommen er en prosess som
har akselerert de siste tiårene i takt med folkeliggjøringen av internett og
sosiale medier. Den debatten som oppsto rundt publikasjonen av dette bildet er
derfor fortsatt høyaktuell. Er det greit å avbilde, og ikke minst publisere fotografier av nakne barn?
Det er viktig å skille mellom et
fotografi med kunstneriske kvaliteter og et fotografi uten slike kvaliteter. At
Manns bilder har kunstnerisk verdi er det ingen tvil om. Sally Mann er en
kunstner, en fotograf som er en mester i sitt fag både teknisk og estetisk.
Bildene hennes vekker følelser, de beveger oss og forteller historier. Et bilde
av en naken fireåring publisert av en mor på facebook, tatt med I-phone kamera
har sannsynligvis ikke noen av disse kvalitetene. Derfor er ikke disse to
uttrykkene sammenlignbare. Sally Manns arbeider, både med og uten nakne barn
holder fortsatt den samme høye kvaliteten, og de vil gå inn i historien som de
mesterverkene de er. Nakenhet i kunsten er like gammel som kunsten selv. Det nakne barnet har vært fotografert uttallige ganger. Romantikken hyller barnet som det autentiske mennesket, et symbol på det rene og uskyldige. Sally Mann sier selv at hun er en romantiker (Cantor, 2005). Menneskekroppen er i seg selv et kunstverk, og kunstnere som Mann får til å
opphøye den ytterligere. Skjønnheten i dette bildet er rett og slett slående!
Virginia at
four forteller en historie om fireåringens styrke, om prototypen av fireåringen. Det uredde
barnet som ikke er korrumpert av samfunnets forventninger til konformitet og
selvforakt. I ett og samme bilde knytter Mann fortid, nåtid og framtid sammen.
Hun trekker linjene tilbake til historien, til det forgagne ved å ta bildet, i
svart- hvitt, med et kamera fra 1800 tallet. Nostalgien er tydelig. Barndommen
er bare et blaff. Det vet alle, vi har alle vært barn. Og vi som er eller har
vært foreldre til en av disse vidunderlig komplekse vesenene som fireåringer er,
kan kjenne den bittersøte følelsen det er å prøve å nyte øyeblikkene før de på
ett blunk er over. Virginias intense nærvær gir på samme tid en sterk følelse
av øyeblikket og nåtid. Til sist: hun retter blikket framover, mot framtiden,
mot det som skal komme. Hun er klar. Stolt, usjenert og rak i ryggen som en
dronning!
Litteratur:
Cantor, S. (2005). What remains. USA. Stick Figure
Productions.
Haabesland, A. Å. & Vavik, R.
(2000). Kunst- og håndverk. – hva og
hvorfor. Bergen. Fagbokforlaget.
Mann, S. (1992). Immidiate Family. Aperture.
Mann, S. (2015). Hold Still. A memoir with Photographs. Little,
Brown.
Morrison, B., (2010). Sally Mann:
The naked and the dead. The guardian. Hentet
fra https://www.theguardian.com/artanddesign/2010/may/29/sally-mann-naked-dead
Sante,
L. (1995). The Nude and the Naked. New Republic, issue 18.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar